Utnyttja ditt gamla innehåll - fördelarna med att uppdatera gamla inlägg

Bara för att en sida finns där ute på nätet behöver det inte betyda att den måste se likadan ut för evigt! Snarare tvärtom – se ditt innehåll som levande dokument, som kan (och bör) uppdateras och omarbetas närhelst du vill. Har du gammalt innehåll på din sida som du ibland känner är lite sådär, men som skulle kunna vara värt mer, både för dig och dina besökare? Det här är varför du ska uppdatera det innehållet:

  • Dina läsare – varför ge dina läsare något annat än den bästa läsupplevelsen?
  • Google – Google gillar att man håller sitt innehåll nytt och uppdaterat.
  • Ett enkelt sätt att fräscha upp din SEO generellt genom att uppdatera med nya sökord och signalera att din sida är aktiv och relevant.
  • Du kan fixa allmänna problem, som till exempel länkar som inte fungerar, rubriker som inte är optimerade eller bilder som saknar alt-texter.
  • Förbättrade insikter – har det kommit nya rön, trender eller statistik som du kan lägga till i din artikel för att göra informationen aktuell?

Så hur gör man för att på bästa sätt uppdatera gammalt innehåll?

Gör en inventering så att du vet vad du har för innehåll – landningssidor, bloggposter, kundcase – vad det nu kan vara! Vilka gamla inlägg eller landningssidor kan förvandlas till nya tillfällen att ranka högre? Jag älskar att använda Google Search Console för den här biten. Sätt upp det på din sida på en gång om du inte redan har det! Search console visar exakt vad människor har sökt på för att komma in på din sida.

  • Titta på vilket av ditt gamla innehåll som drar mest nytta av en omarbetning
  • Undersök dina sökfrågor
  • Editera, bearbeta, formatera och modernisera texten utifrån nya sökfrågor
  • Se över rubriker och dela upp texten i mindre stycken
  • Se över bilderna
  • Dubbelkolla alla länkar – ta bort och lägg till om det behövs
  • Optimera titel och metabeskrivning
  • Reindexera sidan hos Google

Sålla ut gammalt innehåll som är i behov av uppdatering:

Gå in på Google Search Console och titta på fliken sidor under resultat. Sortera på antal exponeringar. Det du ska titta efter är sidor som har ett högt antal exponeringar, men en förhållandevis låg andel klick. En låg andel klick indikerar att trots att din sida syns på Google, så lockar den inte användare att klicka på länken. Det kan vara metabeskrivningen, det kan bero på titeln, ditt innehåll kan vara utdaterat, m.m.

Bild som visar var du kommer åt sidvisningar i Google Search Console

När du hittar en sida där du känner att, ja, den här skulle må bra av att uppdateras, klicka på den, så att den blir enda sidan kvar i listan och gå över till fliken frågor. Här kan du nu se alla de sökord som din sida rankar för!

Här kan du sortera sökfrågorna på samma sätt som sidorna så att du enkelt kan se klick i förhållande till flest exponeringar. 

En sökfråga som har många exponeringar är troligen en populär sökfråga, som kommer upp ofta. Har du en hög klickfrekvens på dem kan man dra slutsatsen att du även ligger rätt högt upp i sökresultaten. Men är det en stor skillnad, eller rentav inga klick alls, då ligger du långt ner eller så bedöms ditt innehåll som inte relevant av användarna och då kan det vara lämpligt att se över texten och se till att den blir relevant och besvarar besökarnas frågor.

Vilka sökord som används mest ändrar sig ofta över tid, så även om en artikel var bra optimerad för sitt sökord när den skrevs, så kan fokus ha skiftat, men ditt innehåll är fortfarande relevant. Det är nu man har chans att tweaka artikeln, att anpassa den efter vad folk faktiskt använder för riktiga sökord just nu.

Bild som visar var du kommer åt sidvisningar i Google Search Console

Det vi ser på bilden är det totala antalet exponeringar och klick för ALLA sökord som sidan rankar för, dvs både de där de rankar väldigt högt och de där de rankar väldigt lågt. Så antalet klick kan se lågt ut här, men ändå kan sidan ranka högt för utvalda sökord. 😊

Lite kort om CTR

Låt oss kort prata om Click Through Rate, eller CTR. CTR är ett mycket användbart procentuellt mätvärde för jämföringar, då den kan appliceras på många olika nivåer, från hela webplatsen i stort ner till enskilda sökord. Genom att jämföra CTR på olika nivåer och mellan olika sidor, kan du snabbt avgöra om ett nytt eller uppdaterat inlägg ger de resultat du är ute efter. Man får enkelt fram mätvärdet genom att dividera antalet klick med antalet exponeringar för att få fram hur många procent av exponeringarna som resulterar i klick.

 

En hög CTR är inte bara en skrytfaktor, utan kan även avslöja hur väl dina sidor motsvarar besökarnas förväntningar. Det råder delade meningar om huruvida CTR är en faktor som spelar in i sökrankning, men det är inte otänkbart att det faktiskt gör det även om det är obekräftat. 

Bearbeta och fräscha upp ditt gamla innehåll

Gör likadant som du skulle ha gjort om du hade skrivit en ny artikel. Börja med att titta på dina nya, aktuella sökfrågor och sök på dem på Google. Vilka är de som innehar de högsta resultaten idag? Är det rimligt att du kan tävla mot dem? Är det stora och välkända sidor kan det bli svårt och då kan man titta på relaterade sökord, där de kanske inte är lika starka. Titta på hur de sidorna som hamnar på de högsta platserna ser ut och hur väl de besvarar frågorna och gör det sedan bättre!

  • Behandla din gamla text som ett utkast och editera det utifrån dina sökfrågor. Strukturera upp texten med optimerade rubriker och underrubriker och se till att ditt innehåll är on point – så bra det bara kan bli.
  • Hur är formateringen av texten? Är den luftig eller möts läsarna av en vägg av text? Följer språkbruket den tonalitet du vill ha? Finns det stycken som skulle kunna göras om till ett mer lättläst format, till exempel punktlistor?
  • Titta på bilder. Statistik visar att inlägg med bilder presterar bättre än inlägg utan, så hade du inga bilder tidigare – lägg till några. Har du gamla bilder, se över kvalitet och byt ut dem om de ser omoderna ut. Titta på storleken innan du laddar upp nya bilder. För snabbare inladdning av sidan bör de inte vara större än nödvändigt för vad som behövs på sidan. Lägg till alt-texter som reflekterar sökfrågorna. 
  • Glöm inte bort titel och metabeskrivningen! En bra titel och metabeskrivning ska vara lockande, beskrivande och innehålla sökord i början. Den bör även hållas kort; ca 55 tecken för titeln och ca 155-160 tecken för metabeskrivningen. 
  • Dubbelkolla länkar, både interna och externa. Funkar de? Länkar de till relevanta sidor som kan stärka ditt innehåll? Är de korrekt formaterade?
  • Jag brukar lägga till datum för publicering av original-artikeln, samt datum för senaste uppdateringen. Då vet läsaren att man bryr sig om innehållet och att det är uppdaterat och aktuellt.

Glöm inte att reindexera sidan...

När du är färdig med ditt innehåll, texten är formaterad och allt är optimerat är du redo att nypublicera sidan. Om du har gjort stora förändringar kan du med fördel ändra datumet för publicering till det nya datumet. Har du mest bara fräschat upp texten och bulken av ditt innehåll fortfarande är detsamma, är det inte nödvändigt. 

 

Nu vill du få Google att se ditt nya innehåll! Din sida kommer att crawlas automatiskt förr eller senare, men vi vill hellre få ut det nya innehållet förr, snarare än senare och då kan vi lägga sidan i snabbkön! I Google Search Console skriver du in URL:en (adressen till sidan) i sökfältet längst upp. Då kan du se när sidan senast indexerades av Google. Du kan också begära att Google ska indexera om den, och det är det vi vill. 

Det går relativt fort att reindexera en sida och under dagarna som följer kan det vara värt att hålla lite koll på sidan i Search Console eller Analytics, för att se att ditt uppdaterade innehåll presterar och att siffrorna rör sig åt rätt håll! 

Ett exempel:

Jag skrev för många år sedan (2016) en artikel om trådspänning och pressarfotstryck på symaskiner. Det var en utfyllnadsartikel som jag aldrig räknade med skulle få någon vidare trafik.

För ett par år sedan upptäckte jag att den ändå gjorde rätt bra ifrån sig, trots att den inte var speciellt optimerad. Den fick ett hyfsat antal besökare. Inget wow, men tillräckligt för att ha potential och att motivera att lägga ner tiden på att optimera den. Och så var jag nyfiken på att se hur högt upp jag kunde pusha den genom att optimera den med det jag nu vet om SEO, som jag inte visste när den skrevs!

I Search Console kunde jag se vad andra använder för ord för att få upp artikeln i sina sökresultat. Var fanns det stora skillnader mellan antal exponeringar, alltså hur många gånger det söktes på sökorden, och antalet klick? Var dessa sökord relevanta för min artikel – hur väl matchar sökintentionen – och var de något jag kunde fokusera på? En högre sökvolym, brukar innebära mera konkurrens, så ibland kan det vara bättre välja ut sökord med något lägre volym.

Jag gjorde ändringar i artikeln utifrån de olika sökorden, fräschade upp den och fokuserade på att svaren folk sökte efter skulle besvaras på ett tydligt sätt. Idag är den artikeln varje månad min mest lästa artikel (även om jag hoppas att mina nya seo-artiklar kommer att ta över den platsen) och på Google rankar den i nuläget högt för flera sökord och har norpat åt sig flera åtråvärda platser på “SERPEN”*.

*SERP är en förkortning man ofta stöter på i SEO-sammanhang och står för Search Engine Result Page – en sökresultat-sida. Googles SERP är utformad med flera fasta platser. Självklart sökresultaten som kommer upp, de organiska resultaten. Men utöver dem även annonser, sponsrade (betalda) länkar och inte minst den åtråvärda platsen som kallas “featured snippet”, ett utvalt utdrag där man direkt kan läsa en del av texten på sidan. 

Hur ofta ska man uppdatera sitt innehåll?

Så ofta du behöver och vill och kan! 

Att ha en strategi för att se över sitt innehåll regelbundet, kan visa sig mycket lönsamt för arbetet med SEO. Du kan dessutom återanvända material du redan har gjort grundjobbet till och hindrar samtidigt att din sida svämmar över av sidor som inte längre fyller någon funktion. Har du många sidor med föråldrad information kan det rentav skada din trovärdighet när det kommer till SEO.

Tips:

När du tittar på sökfrågorna för din sida så kommer det att finnas en hel del ord där du finns med i sökresultaten, men där ditt innehåll helt enkelt inte matchar vad frågeställaren är ute efter. Här kan du få idéer till nya artiklar. Likaså när du Googlar på dina sökord – titta på avsnittet “Fler frågor du kan ställa”. Här finns ofta chansen att plocka relaterat innehåll som kan utöka din expertis inom området och därmed stärka din SEO.

Ibland kan det dock vara mer fördelaktigt att besvara dem direkt i din gamla artikel, det beror lite på hur närliggande frågorna är. Är de såpass nära att det finns en risk att de börjar konkurrera om samma sökord är det bättre att svara på dem i samma artikel. 

15 juni 2024

Gillade du det här inlägget? Dela det med andra! 

Läs mera på San's Design

Vad är SEO och varför är det viktigt för din hemsida?

Sökoptimerade artiklar – skriv för både läsare och Google!

Virka en nätkasse – gratis virkmönster till Rosie-kassen

Virka en grytlapp med dubbelvirkning – steg för steg

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

Rulla till toppen